Sahabat-sahabat Sejati...

Saturday 3 November 2012

disappeared completely. (and never be found again.)

assalamualaikum kpd yg duk nengok jenguk blog aku. 17 Jun 2011 last aku update. bermakna dah setahun empat bulan lebih berlalu baru lah mood nk mangarut tu dtg semula.

tujuan sebenar aku update ni just nk luahkan 1 perasaan yg xdpt digambarkan dgn kata2 mahupun perbuatan mahupun khayalan mahupun angan2. perpisahan aku dgn rakan2 seperjuangan di Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah yang mana ade di antara mereka yg menjalani praktikal di tempat asal masing2. ketika tangan aku duk menaip bait2 yg masih samar dlm minda ni, ade yg dah pun pulang ke kampung halaman yakni tempat asal mereka tanpe sempat aku bertemu mereka. ade yg duk setia lagi di hostel. yang mana menjalani tesis sem depan di KIPSAS ni xde la trase sgt kehilangannya. tp yg praktikal & tesis di tempat asal mereka ni yang wat aku rase x syok. 

sem 1 (2010) sampai laa sem 5 (2012) duk merasa segalanya bersama (jgn pikir lain. penampo kang!). duk ketawa2, gelak2, gedik2, gaduh2, ngutuk2, sindir2, perli2, nangis2, merapu2 dan semua yg berkuasa due la. pengalaman pahit manis dgn korang dlm menuntut ilmu dgn pensyarah2 yang baik2 belake. pengalaman yg mendewasakan. pengalaman yg membuatkan aku & korang tersedak-sedak nanges. pengalaman yg sememangnya lbh mahal dari kekayaan dunia. kenangan + pengalaman ini yg buat hati kite sentiasa rindukan setiap saat bersama. 

tak lupa jgk ketika sem 5, aku kehilangan seorang sahabat aku yg jgk budak bilik aku mase sem 2 iaitu Akmal (secara komersial dikenali sbg Kecik) telah kembali ke rahmatullah akibat kemalangan jalan raya. Al-Fatihah buat arwah. moga ditempatkan bersama org2 bertaqwa di sisi Allah Ta'ala.

kenangan paling manis rasenya semasa mengendalikan Kursus Kefahaman Saudara Muslim di Duta Village Resort pd September lepas. program ni dilaksanakan sebagai tugasan utk subjek Amali Dakwah. ape yang manisnye, ketika itu kami betul2 spt sebuah keluarga besar, sama2 penat, sama2 hepi. pendek kate semua same r time tu semata-mata utk menjayakan program ini. 

dan pada 15-30 Oktober 2012, kami menduduki peperiksaan akhir di mana paper akhir pd 30 Oktober iaitu subjek Perbandingan Agama. bile dah habes mmg rase merdeka tp x dpt menutup rase sedih yang teramat sgt kerana kami xkan kembali spt dulu. klu dulu masuk time cuti sem rase xde hal la sbb sem depan jumpe lg. tp cuti kali ni menandakan perpisahan utk sebahagian dari kami. klu jumpe pun maybe mase bebudak ni hntr laporan praktikal, x pun mase konvo. terpikir jgk siapa yg 1st hantar KAD JEMPUTAN WALIMATUL URUS dlm kalangan kami ni. haha. xpe2. same2 tengok nanti.

mustahil masa tu akan berputar kembali ke waktu dahulu. tapi tu la yg aku & korang nak. sbb setiap yg kite lalui tu terasa manisnye walaupun hakikatnye pahit mcm kopi xde gula. tp bila dh jd kenangan akan trase jgk r manisnye tu. gambar2 korang dari sem 1 masih ade tersimpan pd aku. aku tatap dan aku rindu. aku sebak dan aku nanges (susah aku nk nanges sbnrnye.) apa2 pun aku ucapkan terima kasih pd korang semua sbb ajar aku mcm2 (sampai tahap xdpt nk list out. byk sangat.) yg paling penting korang membuatkan aku lbh matang. dan 2 November 2012 merupakan kenangan terakhir aku dgn 3 org sahabatku. (biarlah hanya Tuhan & mereka shj yg tahu). kenangan terakhir gelak sakan bersama. bila pulang aku plak yg sensitip semacam. (sebak sebak!) dengar mcm2 lagu utk layan perasaan. drive sorang2 merayau ntah ke mane lepas merayau beramai-ramai sebelumnye. hati jd x tenang. jiwe jd kacau. sbb memikirkan terlalu cepat masa berlalu dan tibe dah mase yg perpisahan ini berlaku.

semoga korang yg praktikal atau tesis luar dari bumi Kuantan ni akan sentiase happy dan dirahmati oleh Allah Ta'ala setiap saat. doakan pertemuan kita lagi di lain waktu. jagalah diri korang tu baik2. klu nikah tu bawak2 la jemput kami. aku duk taip2 ni dgn hati yg sedih & dgn rase masih x percaya yg dh 5 semester aku n korang kat kolej ni. akhirnya ada di antara kita yg akan berjauhan. take care to all of u my buddies. all of u are my starlight. erm. klu x bz dgr lagu from band Muse - Starlight. tu utk korang la tu. 

mungkin setahun empat bulan lebih lagi akan ku update muka surat elektronik ini. assalamualaikum. (-_-)

Muse - Starlight

1 comment: